.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تور ماهی‌گیران در خزر پهن شد ؛
تورها معجزه می خواهند...
شمال نيوز: ماه مهر دریاست وماه ماهیگیرانی که عمریست سفره هایشان به سفره ی بزرگ دریا گره خورده است. ماهی که در آن دریا و ساحل یکی می شوند و تورها و قایق ها می آیند...
تورها معجزه می خواهند...

شمال نيوز: پاییز خزر، روزهای ماهی وماهیگیر است . روزهای چکمه هایی که در ماسه های خیس ساحل می دوند .

ماه مهر دریاست وماه ماهیگیرانی که عمریست سفره هایشان به سفره ی بزرگ دریا گره خورده است. ماهی که در آن دریا و ساحل یکی می شوند و تورها و قایق ها می آیند.

باز بوی شور خزر غوغا می کند . موج ها، بی قرار در رفت و آمدند ونسیم دلپذیری می وزد .

دوباره پاییز به شمال آمده وصدای جزر ومد خزر، دنیا را پر کرده است.

صیادان برگشته اند وساحل از سوز پاییز می گوید. ازرنج آدم هایی که هر بار دریا را به آغوش می کشند تا سفره شان بی روزی نماند .

تورها پهن می شود وامیدواری در نگاه خسته ی مردان دریا موج می زند . انتظار آغاز شده است. احساس مشترکی که در تمام چشم ها پیداست .

آهنگ دریا با سکوت مردان چکمه پوش درهم می آمیزد . قایق ها خاموشند . خزر سکوت کرده است و صیادان زیر لب با خود زمزمه می کنند .

آب سرد است ، اما نگاه صیادان آن قدر گرم است که گمان می کنی می دانند که ماهی می آید. می دانند که خداوند هرگز تورهایشان را خالی نمی گذارد ومی دانند که امروز در صندوق ها وزنبیل هایشان ماهی ها بالا وپایین می پرند .

تورها کشیده می شود و پاییز با طعم دریا و زندگی با طعم ماهی دوباره تکرار می گردد.
حالا هدایای دریا در میان تورها تقلا می کنند و پولک های نقره ای شان زیر نور آفتاب می درخشد. سفید و کفال و سوف و کپور همه آمده اند. کوچک و بزرگ شان.

چشم های شاد ماهیگیرمی رقصد و روحش با بازی ماهی ها، به تلاطم می افتد. حالا صیاد واریس و سرما و دست های تاول زده را از یاد می برد و نگاه پر از سپاسش را به آسمان می دوزد. گمان می کنم که حال ماهیگیر را ، ماهیگیر می فهمد.

روزهای دریاست. پاییز با ماهی و ماهیگیر و تور و قایق برگشته است و دنیا پر از ترانه های خیس و شور شده است. کاش همیشه دست های دریا پر از ماهی و نگاه ماهیگیر پر از شادی باشد.

20 مهرماه آغاز فصل صید در استانهای شمالی

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران درآستانه صید ماهیان استخوانی می گوید: براساس مصوبه کمیته مدیریت صید ماهیان استخوانی شیلات ، صیادان از روز20 مهرماه صید ماهیان استخوانی رادر دریا آغاز می نمایند.

عباسعلی شیخ تبار در گردهمایی شرکتهای تعاونی صیادی مازندران در بابلسر با تاکید به جایگاه مهم آبزیان دریا در تامین پروتئین موردنیاز جامعه ، ایجاد درآمد و همچنین اشتغال می افزاید: در فصل صید گذشته صیادان استان حدود7200 تن ماهي استخواني استحصال نمودند كه در بين ماهيان صيد شده بيشترين ميزان صيد مربوط به ماهي سفيد بوده و حدود 77درصد از ميزان صيد را به خود اختصاص داده است.

وی ارزش اقتصادي ماهيان استخواني صید شده استان 580 میلیارد اعلام می کند.

همچنین مدیرعامل اتحادیه تعاونی های پره مازندران می گوید: درسال گذشته 11 میلیارد و 500 میلیون ريال تجهیزات و آلات و ادوات صیادی از طریق اتحادیه خریداری و بین شرکتها توزیع شده است.

سید محمد رضوی می افزاید: جامعه صیادی به منظور استمرار صید و صیادی ، در بازسازی ذخایر آبزیان دریا همچون گذشته در کنار شیلات خواهد بود.

وی یاداور می شود: حدود 4200 صياد در قالب 54 شركت تعاوني پره درمازندران ازطریق صید و صیادی امرار معاش می نمایند.

12 هزار صیاد شمالی تورهایشان را در خزر می اندازند

با شروع فصل صيد ،جنب و جوش خاصی در سواحل خزر ایجاد شده است و صیادان پس از شش ماه دوری از دریا بار دیگر رزقشان را از دریا می طلبند.

در اين رابطه رئیس هیت مدیره اتحاديه سراسري تعاونيهاي صيادي كشور در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: 11 هزار و 700 صياد در قالب 150 تعاوني پره در استانهاي مازندران، گيلان و گلستان تورهايشان را در درياي مازندران پهن می کنند.

يعقوب دوجي وضعیت صید امسال را امیدوارکننده عنوان می کند و می گوید: با توجه به بارندگی های خوب، رودخانه ها برای تخم ریزی ماهیان پرآب بود و شیلات نیز در رهاسازی بچه ماهیان نیز خوب عمل نمود که این موارد صید خوبی را نیز نوید می دهد.

وی می افزاید: همکاری مردم نیز در فصل تخم ریزی نیز بسیار خوب بوده و شیلات نیز نظارت خوبی را در این زمان انجام داده است.

رئیس هیت مدیره اتحاديه سراسري تعاونيهاي صيادي كشوربا بیان اینکه در بودجه سال گذشته 740 میلیاردريال برای تعدیل و سازماندهی تعاونی های صیادی پیش بینی شده بود ، می گوید: متاسفانه تنها 100 میلیارد ريال از این بودجه محقق و در این راستا تنها 435 ماهیگیر تعدیل و ساماندهی شدند.

دوجی با اشاره به اینکه مساله سخت و زیان آور بودن شغل صیادی مرتفع گردید، اضافه نمود:صیادانی که بیش از 20 سال سابقه فعالیت داشته و یا 50 سال سن داشتند، بازنشسته و دراین رابطه تعداد قابل توجهی از آنان بهره مند شدند.

وی یاداور می شود: طبق مصوبه دولت مقرر شده بود حق بیمه پرداختی صیادان از 27 درصد به 17 درصد کاهش یابد که متاسفانه تاکنون این مصوبه عملیاتی نشده است.

دوجی می افزاید: حق بیمه صیادان بیش از یک میلیون ريال می باشد که این میزان پرداختی خارج از توان صیادان است .

صید غیرمجاز پدیده ای زشت

صید غیرمجاز پدیده زشتی است که معیشت صیادان و تعاونی صیادی را به خطر می اندازد و تجاوز به حریم مجموعه پرتلاش صیادی است که در این رابطه باید با برخورد جدی و بازدارنده از این پدیده نابهنجار جلوگیری نمود.

رئیس هیت مدیره اتحاديه سراسري تعاونيهاي صيادي كشوربه افزایش بی رویه و غیرقابل کنترل صیادان غیرمجاز اشاره می کند و می گوید: افزایش بی رویه صیادان غیرمجازخصوصا در سواحل استان گلستان به حدی رسیده که شرکت های تعاونی صیادی را غیرفعال نموده است ودر این راستا باید تمهیداتی اندیشید.

دوجی ادامه می دهد: صیادان غیرمجاز در هر مسیر و حریمی فعالیت داشته و تعدادشان به اندازه ای زیاد شده که قابل کنترل نمی باشند و در این راستا باید با افزایش نیروهای حفاظتی از صید غیرمجاز جلوگیری نمود.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت رعایت قوانین و مقررات صید و صیادی ، برعزم این یگان در مبارزه با صید غیر مجاز تاکید می کند و می گوید : با تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان ،درشهریورماه سال جاری بیش از 2500 رشته دام‌هاي صیادی غیرمجازخاوياري و استخواني در آب‌هاي ساحلي استان كشف و ضبط شد .

سرهنگ نیازی می افزاید: در اين راستا 17 متهم دستگير و پروند ه هاي اين متخلفان به مراجع قانوني براي رسيدگي ارجاع داده شد.

نسل ماهيان در خطر!

طي سالهاي گذشته شاهد كاهش صيد ماهيان استخواني در سواحل درياي مازندران بوديم كه اين روند كاهشي نگران كننده است.

پسابهاي كشاورزي، فاضلابهاي خانگي و صنعتي، برداشت بي رويه شن و ماسه از بستر رودخانه ها و صيد غيرمجاز ، رودخانه ها را با چالشهاي زيادي مواجه نموده است، به طوري كه مي توانيم بگوييم ديگر تكثير طبيعي را در رودخانه ها شاهد نيستيم.

آلودگي هاي نفتي، فاضلابهاي صنعتي و رعايت نكردن مسايل زيست محيطي در درياي مازندران موجب شد نسل برخي از ماهيان از جمله كفال كاهش جدي داشته باشد و از سبد صيد صيادان خارج شود.

آلودگيهاي زيست محيطي نه تنها بر جمعيت ماهيان اثر مي گذارد، بلكه در سلامت گوشت آنان اثرات منفي خواهد داشت كه به دنبال آن سلامت جامعه تهديد خواهد شد.

از سوي ديگر ساخت و سازهاي بي رويه در سواحل مازندران باعث كاهش مكانهاي صيادي شده و صيادان فضاي مناسبي براي ماهيگيري ندارند.

به دنبال كاهش صيد در سواحل شمالي، اقتصاد تعاونيهاي صيادي به خطر افتاده و معيشت ماهيگيران با مشكلات زيادي مواجه شده است.

در اين راستا شيلات با تكثير مصنوعي بچه ماهيان سعي در جبران كاهش جمعيت ماهيان استخواني داشته كه در اين ارتباط موفق عمل نموده است، ولي مسأله اي كه حل آن به معضل تبديل شده مشكلات زيست محيطي رودخانه ها و درياست.

حل معضلات زيست محيطي به تنهايي توسط چند دستگاه مسؤول امكان پذير نبوده و مشاركت و اراده همه جانبه ساحل نشينان را مي طلبد و آنان بايد رودخانه و دريا را از آن خود بدانند؛ زيرا سلامت رودخانه ها، زايش طبيعي ماهيان و به دنبال آن توليد و اشتغال را در پي خواهد داشت و شاهد شكوفايي و سلامتي جامعه خواهيم بود.

حسین احمدی – رقیه توسلی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها :

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.